Máte skvelý produkt alebo službu, ale predaj nejde podľa plánu a váš biznis stagnuje? Potom ste pravdepodobne zabudli na jeden dôležitý prvok, ktorý rozhoduje o úspechu a neúspechu v podnikaní – na marketing.
Čo je marketing?
Marketing je o plánovaní a realizácii vývoja, tvorby cien, distribúcie a propagácie produktov a služieb s cieľom uspokojiť potreby vašich zákazníkov. Hlavnou úlohou marketingu je dodávať hodnotu pre zákazníkov na prilákanie nových zákazníkov a udržanie existujúcich. Je potrebný skôr, ako sa pustíme do založenia firmy, výroby produktu (prieskum trhu, analýza konkurencie, cenotvorba, stratégia predaja). V súčasnosti existuje veľa marketingových firiem, reklamných agentúr, ktoré sa zaoberajú týmito činnosťami a spolupracujú na predaji služieb a produktov. Rozlišujeme online a offline marketing.
Online marketing
Online marketing (tiež nazývaný digitálny marketing alebo internetový marketing) je prax využívania digitálnych kanálov na šírenie správy o značke, produkte alebo službe cieľovému publiku. Online marketing zahŕňa rôzne metódy a techniky na prilákanie potenciálnych zákazníkov. Zatiaľ čo tradičné marketingové metódy ako televízia a letáky majú obmedzený dosah, online marketing sa môže zamerať na miestne, regionálne, národné alebo globálne publikum. Oslovením kupujúcich prostredníctvom kanálov, kde už trávia čas – či už ide o sociálne médiá, vyhľadávače alebo e-maily – môžu firmy všetkých veľkostí vytvárať a udržiavať ziskové vzťahy so zákazníkmi.
Nástroje online marketingu
Medzi hlavné nástroje online marketingu patria:
- Sociálne siete – marketing sociálnych médií zahŕňa využitie populárnych sociálnych sietí na budovanie identity značky a dosahovanie marketingových cieľov. V rámci stratégie digitálneho marketingu môžete platformy ako Facebook, Twitter, TikTok, Instagram a LinkedIn použiť na tieto činnosti: 1. Uverejňujte obsah, ktorý je zacielený na relevantné publikum. 2. Odpovedajte na komentáre, zdieľania a označenia páči sa mi, aby ste spravovali a zlepšovali svoju reputáciu. 3. Uveďte nové produkty alebo spustite propagačné akcie a výpredaje. 4. Poskytujte služby zákazníkom alebo odpovedajte na spätnú väzbu od svojich zákazníkov.
- SEO – cieľom SEO je zlepšiť viditeľnosť vášho webu vo vyhľadávačoch, ako je Google. Okrem iných dôležitých faktorov zahŕňa výber strategických kľúčových slov, vytváranie hodnotného obsahu, optimalizáciu technických faktorov webových stránok a prilákanie spätných odkazov. Cieľom je, aby sa stránky na vašom webe zobrazovali vysoko vo výsledkoch vyhľadávania pre relevantné kľúčové slová.
- PPC – PPC alebo platba za kliknutie je typ internetového marketingu, ktorý zahŕňa inzerentov, ktorí platia poplatok za každé kliknutie na jednu z ich reklám. Jednoducho, za reklamu platíte len vtedy, ak sa na vašu reklamu skutočne klikne.
- Obsahový marketing (content marketing) – obsahový marketing je proces vytvárania a distribúcie hodnotného, relevantného obsahu. Cieľom je rozšíriť, zaujať a udržať cieľovú skupinu potenciálnych alebo existujúcich zákazníkov. Napríklad blog, ktorý ponúka množstvo rád, návodov a nástrojov.
- E-mail marketing – e-mailový marketing je proces zasielania marketingových materiálov na e-mailové adresy predplatiteľov, ktorí súhlasia s ich prijímaním.
Výhody online marketingu
- Dosah – online sa reklama na váš produkt môže dostať aj k ľuďom na druhej strane zemegule. Dosah je teda úplne neobmedzený.
- Dostupnosť – jedinou podmienkou dostupnosti je to, že potenciálny zákazník musí mať prístup na internet.
- Merateľnosť – mnoho online marketingových nástrojov vám umožňuje sledovať a analyzovať výkonnosť reklamy. Poskytujú tiež oveľa jasnejší obraz, ako by ste získali pri počítaní hovorov, ktoré dostanete po odvysielaní televíznej alebo rozhlasovej reklamy.
- Nízke náklady – údaje z online marketingu ukazujú, čo funguje a čo nie. Pri každej kampani tak môžete svoj rozpočet minúť efektívnejšie. Môžete napríklad použiť Google Search Console na sledovanie organickej CTR (miery prekliknutia) alebo percenta používateľov, ktorí klikli na váš web.
Offline marketing
Offline marketing využíva reklamu na oslovenie zákazníkov, keď sú offline a nepoužívajú internet. Napríklad, keď sú zákazníci vo fyzických obchodoch, pozerajú televíziu alebo čítajú noviny. Nazývame ho aj tradičný marketing.
Nástroje offline marketingu
Medzi hlavné nástroje offline marketingu patria:
- kongresy
- výstavy
- televízia (reklamy)
- rádio
- veľtrhy
- printová reklama, letáky, plagáty
Výhody offline marketingu
- Offline marketing má dosah na širokú cieľovú skupinu. Napríklad taká TV reklama je stále atraktívna pre firmy a značky. Je z jedným z najpopulárnejších médií. Má obrovský dosah a umožňuje reklamu v kombinácii obrazu, zvuku, efektu.
- Zároveň offline marketingu venujú zákazníci viac pozornosti. Tradičné reklamy v telke a na billboardoch priťahujú pozornosť.
- Fyzická podoba – letáky priťahujú ľudí preto, že ich dostanú do schránky a ich prezeranie nevyžaduje žiadnu námahu.
- Dôveryhodnosť – tradičné formy marketingu sú pre ľudí známe a tým aj dôveryhodnejšie.
Marketing si v súčasnosti vyžaduje integrovaný prístup, ktorý kombinuje online a offline reklamu pre čo najlepšie výsledky. Využite všetky možnosti, ktoré svet marketingu ponúka pre dosiahnutie vyššej predajnosti produktov a služieb.